Get the click…
Ooit leerde Aartjan van Erkel me: waar is de banaan? ‘Waar is de banaan?’, dacht ik. Wat een stomme vraag. Hij bedoelde de button waarmee je op een site aankoopt, overgaat tot actie, je aanmeldt. Want wij zijn aapjes: nerveus en ongeduldig.
Ofwel: waar in de tekst van je website is die banaan? Waar mag ik drukken? Ik wil bestellen, aanmelden, meer weten, meedoen.
Heb je geen banaan, zoals Aartjan het noemt, dan heb je geen klik. Of in ieder geval, het duurt te lang.
We willen niet urenlang surfen en zoeken
We willen snel iets vinden wat van onze gading is. We willen niet urenlang zoeken op dat enorme, niet voor niks genoemde, World Wide Web. We willen ons inzetten voor ons bedrijf, onze vereniging, onze stichting, ons doel. Dus hup: waar is die banaan?
Toehappen moet-ie en liefst snel
Belangrijk is dat je bezoeker getriggerd wordt. Je wilt hem (of haar) zo snel mogelijk aan je binden. Hij (of zij) moet toehappen voor-ie naar een ander gaat: de concurrent. Want of je nu relatiegeschenken, bungalows op een park, bloembollen, gezichtsmaskers of wadlooptochten aan de man wilt brengen, het gaat er toch om dat je klant dat bij jou doet en niet bij je buurman?
Get the click…