Copywriting wil niets anders zeggen dan teksten zo in elkaar zetten dat ze een bepaalde doelgroep aanspreken. Dus de luxe hotelbezoeker die je verleidt met ‘comfort’, ‘gebruik van wellness’ en een ‘uitgebreid ontbijt op de kamer’.
Of de student die blij wordt van ‘gratis’ en ‘laagste prijsgarantie’. De surfer die ‘gegarandeerde wind’ wil en de motorrijder die valt voor ‘haarspeldbochten’.
Van belang is het gesprek voorafgaand aan de opdracht. De zogenaamde briefing. Hoe ziet je bedrijf, organisatie, instantie eruit? Neem je de telefoon heel formeel op? Of kies je liever voor een amicale benadering?
Wil je dus je lezer aanspreken met ‘u’ of eerder met ‘je’? Wil je veel informatie delen omdat je lezer iemand is die veel inhoud moet weten? Of is beeld veel belangrijker? Allemaal overwegingen die we bespreken.
C'est le ton qui fait la musique, zeggen ze in Frankrijk. Ofwel in goed Nederlands: het is de toon die de muziek maakt.